En effektiv kontorsverksamhet behöver ha rätt material för att kunna fungera på ett bra sätt. Skrivarpapper, kuvert och mycket annat är nödvändigt att ha i lager för att viktiga delar av verksamheten inte ska förhindras eftersom det saknas nödvändigt material. Det är därför bra att planera väl inför varje månad, så att det helt säkert finns tillräckligt med kontorsmaterial tillgängligt för medarbetarna.
Det är bra att först och främst göra en genomgång kring vilket material som det finns brist på i nuläget och vad som kan tänkas ta slut under den kommande månaden. Något som det ofta kan bli stor åtgång på är kuvert, som går att hitta här i ett brett sortiment. Förutom kuvert kan det behövas pennor, skrivarpapper och annat material som ständigt går åt i den dagliga verksamheten.
Satsa på papper – inte bara digitalisering
Trots att kontor allt mer har digitaliserats, så krävs det fortfarande fysiska material som anteckningsböcker och kuvert. På nittiotalet troddes det att mobiler och datorer skulle ersätta papperet, det talades till och med om ”pappersdöden”. Men så har inte skett.
– Intresset för anteckningsböcker ökar hela tiden och det finns ett jättestort sug efter papperskalendrar. Folk vill ha något konkret att bläddra i. Som en motreaktion mot det digitala kanske, säger pappersförsäljaren Ulrica Meyer till Göteborgs-Posten.
Planera materialåtgång i förväg
För att vara säker på att det finns tillräckligt med material är det bra att inför varje månad göra en utvärdering kring hur mycket material som krävs. Gå igenom hur mycket papper som har gått åt till skrivaren förra månaden, och gör en beräkning kring hur mycket som kommer att krävas. Samma rutin krävs vad gäller kuvert för fakturautskick, skrivpennor, anteckningsblock och övrigt material.